MENGAPA
PERLU EKONOMI POLITIK ISLAM?
Sebagaimana manusia dan
makhluk hidup lainnya agar boleh menjalani kehidupannya maka sudah sepatutnya
memenuhi keperluan ekonomi sebagai penyokong aktiviti utama dalam hidupnya.
Namun permasalahannya kadang kala ekonomi dijadikan tujuan utama hidupnya
manakala kondisi ekonominya tidak dapat memenuhi keperluan asas. Hal ini lah
yang membahayakan keyakinan. Sebagaimana hadith berikut.
“Hampir-hampir
kefakiran itu mendekati kekafiran[1].”
[HR.Al-’Uqoiliy
dalam Adh-Dhu’afa’ (419), dan Abu Nu’aim dalam Al-Hilyah (3/53) dari jalur
Sufyan, dari Al-Hajaj dari Yazid bin Aban al-Raqqasyi]
Tidak terpenuhinya
keperluan asas, maka seseorang khususnya orang Islam akan mudah begitu sahaja
melupakan tujuan utama dirinya diciptakan bahkan banyak juga yang berpaling dari jalan yang benar. Ia kerana semakin sibuk dengan urusan dunia dan melupakan urusan akhirat. Hal ini lah yang dimaksudkan kefakiran
mendekati kekafiran. Naudzubillahi min
dzalik. Oleh itu ekonomi mempunyai kedudukan terpenting dalam islam.
Pandangan ini dinyatakan oleh Yusuf al-Qardhawi (1996), beliau menyebutkan
bahawa tiga sumber kekuatan Islam diantaranya kekuatan spiritual, kekuatan jumlah dan kekuatan material (ekonomi). Kurang satu daripada sumber tersebut maka semakin lemahlah Islam. Untuk menambah jumlah jamaah maka perlu disokong ekonomi yang kuat pula. oleh itu, ekonomi yang menjadi kekuatan ini merupakan ekonomi Islam. Pandangan
ini disokong pula oleh A.Hasjmy (1970) dimana dalam mewujudkan keadilan sosial
maka perlu perwujudan ekonomi Islam. Beliau menyatakan alasannya kerana cita
ekonomi Islam ialah pengabdian kepada amanah allah untuk kesejahteraan pribadi
dan masyarakat. Persoalannya bagaimana cara mewujudkan ekonomi Islam tersebut?.
Menurut A.Hasjmy (1970)
dalam melaksanakan ekonomi Islam, Islam menjalankan politik mementingkan
kemaslahatan pribadi dalam pembinaan kesejahteraan masyarakat dengan dasar
tidak merugikan pribadi dan masyarakat. Beliau pula menegaskan bahawa Politik Islam
dalam bidang ekonomi mesti mempunyai 3 ajaran dasar seperti berikut:
1)
Harta
kekayaan adalah milik Allah, manusia diberi hak untuk memanfaatkannya.
2)
Pengakuan
adanya hak milik pribadi.
3)
Pembatasan
hak manusia dalam memanfaatkan harta Allah.
H.
Zainal Abidin Ahmad (1975) pula berpandangan bahawa ketika ekonomi Islam dan
politik Islam tidak dipisahkan maka akan menciptakan kehidupan yang lebih
berakhlak. Gabungan kedua falsafah ekonomi Islam dan politik Islam ini lah yang
disebutkan sebagai konsep ekonomi politik Islam (Mohd Syakir Mohd Rosdi, 2014).
Wallahu A‘lam.
REFERENSI
A.Hasjmy
(1970). Dimana letaknya Negara Islam.
Singapura: Pustaka Nasional.
H.
Zainal Abidin Ahmad (1975). Konsepsi Negara Bermoral Menurut Imam al-Gazali.
Jakarta: Penerbit Bulan Bintang.
Mohd
Syakir Mohd Rosdi (2014). Tahaluf Siyasi dalam Ekonomi Politik Islam: Satu
Kajian Teoritis. Tesis Doktor Falsafah, Universiti Sains Malaysia.
Yusuf
al-Qardawi (1996). Membangun ummah: Suatu
kenyataan bukan khayalan.(terj. Ahmad Nuryadi Asmawi:Al-ummat islamiyah haqiqat la wahm). Selangor:
Thinker’s Library Sdn. Bhd.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar