PERKEMBANGAN EKONOMI POLITIK
Disiplin
ekonomi politik (EP) merupakan disiplin yang sudah berkembang sejak zaman
Yunani Kuno. Kemudian dipisahkan menjadi ilmu ekonomi dan ilmu politik. Namun
akhirnya EP digunakan kembali dengan menggabungkan falsafah ekonomi dan
falsafah politik didalamnya.
Persoalannya, mengapakah hal itu boleh berlaku? Bagaimanakah
perkembangan ilmu EP tersebut?.
Munculnya EP tidak terlepas daripada awal kemunculan
usaha-usaha manusia dalam memenuhi kesejahteraan dalam hidupnya. Usaha-usaha
ini yang akhirnya memunculkan istilah politik dan ekonomi dan eratnya hubungan
keduanya (Isjwara, 1966;
Staniland, 1985, Miriam Budiardjo; 2008). Namun dalam perkembangannya
tokoh-tokoh ekonomi klasik memisahkan ekonomi daripada politik (Deliarnov,
2006). Pemisahan ini menurut Deliarnov (2006) dikeranakan ilmu ekonomi lebih
berkembang daripada ilmu politik. Pemisahan ini tidak lama bertahan kerana pada
tahun 1960 an dan 1970 an berlaku permasalahan ekonomi dan berkaitan rapat
dengan politik yang berlaku pada masa itu sehingga dalam menyelesaikannya memaksa ilmuwan-ilmuan
sosial pada masa itu untuk mempelajari interaksi ekonomi dan politik[1]. Selepas
itu metode penyelesaian dengan menghubungkan interaksi ekonomi dan politik pun
berkembang. Berdasarkan perkembangannya EP dibahagikan kepada beberapa kumpulan
mengikut aliran pemikir EP iaitu[2]:
- Ekonomi politik Liberal Klasik
- Ekonomi politik Sosialisme (Marxisme)
- Ekonomi politik Neoklasik
- Ekonomi politik Radikal: Strukturalisme dan Dependensia
- Ekonomi politik Kelembagaan
- Ekonomi politik Baharu
- Ekonomi politik Neoliberalisme
- Ekonomi politik Campur tangan IMF dan Bank Dunia
- Ekonomi politik Globalisasi
- Ekonomi politik Antarabangsa
- Ekonomi politik Islam
Senarai
tersebut merupakan usaha yang dilakukan oleh para sarjana EP dalam
mendefinisikan konsep EP yang holistik.
Deliarnov (2006) cuba merangkum dan mengembangkan teori-teori dan konsep
EP dari pelbagai pendekatan, model dan aliran EP yang ada. Beliau menggunakan
perspektif EP Liberal Klasik, EP Sosialisme
(Marxisme), EP Neoklasik, EP Radikal (Strukturalisme dan Dependesia), EP
Kelembagaan, EP Baharu, EP Neoliberalisme, EP Campur Tangan IMF dan Bank Dunia
serta EP Globalisasi. Di samping pendekatan tersebut Caporaso dan Levin (1992)
menggunakan pendekatan EP berbasis kekuasaan dan negara. Staniland (1985)
memandang penting pendekatan EP Antarabangsa.
Menurut
Deliarnov (2006), EP Liberal Klasik memandang bahawa kerajaan tidak perlu
campur tangan dalam pengaturan perekonomian tetapi perekonomian diserahkan
kepada pelaku-pelaku ekonomi menurut kepentingan pribadi. Caporaso dan Levin
(1992) menegaskan aliran liberal klasik percaya bahawa pasar memiliki kemampuan
mentadbir sendiri. Kepercayaan ini yang menjadikan pelaksanaan perdagangan
bebas merupakan cara terbaik untuk mencapai kesejahteraan dalam pandangan
liberal klasik. Sebagai kritik EP Liberal Klasik munculah EP Sosialisme
(Marxisme). Menurut Deliarnov (2006) EP Sosialisme (Marxisme) memandang sistem
EP merupakan sistem sosial yang berprinsip kebersamaan. Daripada prinsip
kebersamaan tersebut, perekonomian tidak boleh diserahkan hanya kepada
mekanisme pasar. Namun, kerajaan harus turut campur dalam penyusunan,
perancangan dan pelaksanaan perekonomian. Deliarnov (2006) kemunculan EP
Neoklasik merupakan reaksi terhadap kritikan EP Sosialisme (Marxisme) dengan
memandang bahawa kerajaan tidak dibenarkan turut campur perekonomian secara
keseluruhan. Turut campur pemerintah hanya diperlukan untuk menyeimbangkan
mekanisme pasar bukan untuk menggantikannya. Caporaso dan Levine (1985) menyimpulkan bahawa
pendekatan EP yang sedia ada merupakan reaksi terhadap dua masalah utama.
Masalah tersebut iaitu masalah-masalah berhubung mekanisme pasaran yang boleh
mentadbir sendiri tanpa perlu campur tangan kerajaan dan masalah tentang konsep
keperluan awam.
Daripada masalah-masalah EP tentang peranan pentadbiran pasaran, campur tangan kerajaan dan konsep keperluan awam, EP yang sedia ada belum menemukan jalan penyelesaiannya. Sarjana Muslim cuba melakukan pendekatan EP menurut Islam untuk mencari solusi daripada masalah ini. Pendekatan EPI ini relatif baharu dan masih berada pada peringkat awal. Menurut Masudul Alam Choudhury (1997) EPI berbeza secara epistemologinya dengan konsep EP secara amnya kerana dalam EPI panduan yang digunakan ialah al-Quran dan Hadis bukan berdasar akal pemikiran manusia sahaja. Selanjutnya untuk lebih jelasnya EPI ini akan dibincangkan secara khusus pada bahagian EPI.
Daripada masalah-masalah EP tentang peranan pentadbiran pasaran, campur tangan kerajaan dan konsep keperluan awam, EP yang sedia ada belum menemukan jalan penyelesaiannya. Sarjana Muslim cuba melakukan pendekatan EP menurut Islam untuk mencari solusi daripada masalah ini. Pendekatan EPI ini relatif baharu dan masih berada pada peringkat awal. Menurut Masudul Alam Choudhury (1997) EPI berbeza secara epistemologinya dengan konsep EP secara amnya kerana dalam EPI panduan yang digunakan ialah al-Quran dan Hadis bukan berdasar akal pemikiran manusia sahaja. Selanjutnya untuk lebih jelasnya EPI ini akan dibincangkan secara khusus pada bahagian EPI.
REFERENSI
Caporaso & Levine (1992). Teori-teori Ekonomi Politik. (terj.
Suraji: Theories of Political Economy).
Deliarnov (2006). Ekonomi Politik. Jakarta: Penerbit
Erlangga.
Isjwara (1966). Pengantar Ilmu Politik. Bandung:
Penerbit Bina Cipta.
Masudul Alam Choudhury (1997).
Nature and methodology of Islamic political economy. Dalam buku Islamic
political economy in capitalist-globalization: an agenda for change, 535-552.
Miriam Budiardjo
(2008). Dasar-dasar Ilmu Politik.
Jakarta: Penerbit PT. GramediaPustaka Utama.
Staniland (1985). Apakah Ekonomi Politik itu? Sebuah Teori
Sosial dan Keterbelakangan. (terj Haris Munandar: What is Political
Economy? A Study of Social Theory and Underdevelopment). Jakarta: Penerbit PT
Raja Grafindo Persada.
[1] Penjelasan
ini merupakan intipati daripada penjelasan latar belakang perkembangan EP oleh
Deliarnov. Sila rujuk deliarnov (2006:1-2)
[2] Senarai perkembangan EP ini sesuai
dengan karya Staniland (1985), Coporaso dan Levine (1992), Deliarnov (2006), Masudul Alam Choudhury (1997) dan Mohd
Syakir Mohd Rusdi (2013).
Tidak ada komentar:
Posting Komentar