Jauhilah segala yang haram niscaya kamu menjadi orang yang paling beribadah. Relalah dengan pembagian (rezeki) Allah kepadamu niscaya kamu menjadi orang paling kaya. Berperilakulah yang baik kepada tetanggamu niscaya kamu termasuk orang mukmin. Cintailah orang lain pada hal-hal yang kamu cintai bagi dirimu sendiri niscaya kamu tergolong muslim, dan janganlah terlalu banyak tertawa. Sesungguhnya terlalu banyak tertawa itu mematikan hati. (HR. Ahmad dan Tirmidzi) .

Minggu, 12 April 2015

SWY 501


PERKEMBANGAN EKONOMI POLITIK

Disiplin ekonomi politik (EP) merupakan disiplin yang sudah berkembang sejak zaman Yunani Kuno. Kemudian dipisahkan menjadi ilmu ekonomi dan ilmu politik. Namun akhirnya EP digunakan kembali dengan menggabungkan falsafah ekonomi dan falsafah politik didalamnya.  Persoalannya, mengapakah hal itu boleh berlaku? Bagaimanakah perkembangan ilmu EP tersebut?.

Munculnya EP tidak terlepas daripada awal kemunculan usaha-usaha manusia dalam memenuhi kesejahteraan dalam hidupnya. Usaha-usaha ini yang akhirnya memunculkan istilah politik dan ekonomi dan eratnya hubungan keduanya (Isjwara, 1966; Staniland, 1985, Miriam Budiardjo; 2008). Namun dalam perkembangannya tokoh-tokoh ekonomi klasik memisahkan ekonomi daripada politik (Deliarnov, 2006). Pemisahan ini menurut Deliarnov (2006) dikeranakan ilmu ekonomi lebih berkembang daripada ilmu politik. Pemisahan ini tidak lama bertahan kerana pada tahun 1960 an dan 1970 an berlaku permasalahan ekonomi dan berkaitan rapat dengan politik yang berlaku pada masa itu sehingga dalam  menyelesaikannya memaksa ilmuwan-ilmuan sosial pada masa itu untuk mempelajari interaksi ekonomi dan politik[1]. Selepas itu metode penyelesaian dengan menghubungkan interaksi ekonomi dan politik pun berkembang. Berdasarkan perkembangannya EP dibahagikan kepada beberapa kumpulan mengikut aliran pemikir EP iaitu[2]:

  1. Ekonomi politik Liberal Klasik
  2. Ekonomi politik Sosialisme (Marxisme)
  3. Ekonomi politik Neoklasik
  4. Ekonomi politik Radikal: Strukturalisme dan Dependensia
  5. Ekonomi politik Kelembagaan
  6. Ekonomi politik Baharu
  7. Ekonomi politik Neoliberalisme
  8. Ekonomi politik Campur tangan IMF dan Bank Dunia
  9. Ekonomi politik Globalisasi
  10. Ekonomi politik Antarabangsa
  11. Ekonomi politik Islam
Senarai tersebut merupakan usaha yang dilakukan oleh para sarjana EP dalam mendefinisikan konsep EP yang holistik.  Deliarnov (2006) cuba merangkum dan mengembangkan teori-teori dan konsep EP dari pelbagai pendekatan, model dan aliran EP yang ada. Beliau menggunakan perspektif EP Liberal Klasik, EP  Sosialisme (Marxisme), EP Neoklasik, EP Radikal (Strukturalisme dan Dependesia), EP Kelembagaan, EP Baharu, EP Neoliberalisme, EP Campur Tangan IMF dan Bank Dunia serta EP Globalisasi. Di samping pendekatan tersebut Caporaso dan Levin (1992) menggunakan pendekatan EP berbasis kekuasaan dan negara. Staniland (1985) memandang penting pendekatan EP Antarabangsa.


Menurut Deliarnov (2006), EP Liberal Klasik memandang bahawa kerajaan tidak perlu campur tangan dalam pengaturan perekonomian tetapi perekonomian diserahkan kepada pelaku-pelaku ekonomi menurut kepentingan pribadi. Caporaso dan Levin (1992) menegaskan aliran liberal klasik percaya bahawa pasar memiliki kemampuan mentadbir sendiri. Kepercayaan ini yang menjadikan pelaksanaan perdagangan bebas merupakan cara terbaik untuk mencapai kesejahteraan dalam pandangan liberal klasik. Sebagai kritik EP Liberal Klasik munculah EP Sosialisme (Marxisme). Menurut Deliarnov (2006) EP Sosialisme (Marxisme) memandang sistem EP merupakan sistem sosial yang berprinsip kebersamaan. Daripada prinsip kebersamaan tersebut, perekonomian tidak boleh diserahkan hanya kepada mekanisme pasar. Namun, kerajaan harus turut campur dalam penyusunan, perancangan dan pelaksanaan perekonomian. Deliarnov (2006) kemunculan EP Neoklasik merupakan reaksi terhadap kritikan EP Sosialisme (Marxisme) dengan memandang bahawa kerajaan tidak dibenarkan turut campur perekonomian secara keseluruhan. Turut campur pemerintah hanya diperlukan untuk menyeimbangkan mekanisme pasar bukan untuk menggantikannya.  Caporaso dan Levine (1985) menyimpulkan bahawa pendekatan EP yang sedia ada merupakan reaksi terhadap dua masalah utama. Masalah tersebut iaitu masalah-masalah berhubung mekanisme pasaran yang boleh mentadbir sendiri tanpa perlu campur tangan kerajaan dan masalah tentang konsep keperluan awam.
Daripada masalah-masalah EP tentang peranan pentadbiran pasaran, campur tangan kerajaan dan konsep keperluan awam, EP yang sedia ada belum menemukan jalan penyelesaiannya. Sarjana Muslim cuba melakukan pendekatan EP menurut Islam untuk mencari solusi  daripada masalah ini. Pendekatan EPI ini relatif baharu dan masih berada pada peringkat awal. Menurut Masudul Alam Choudhury (1997) EPI berbeza secara epistemologinya dengan konsep EP secara amnya kerana dalam EPI panduan yang digunakan ialah al-Quran dan Hadis bukan berdasar akal pemikiran manusia sahaja.  Selanjutnya untuk lebih  jelasnya EPI ini akan dibincangkan secara khusus pada bahagian EPI. 

REFERENSI


Caporaso & Levine (1992). Teori-teori Ekonomi Politik. (terj. Suraji: Theories of Political Economy).

Deliarnov (2006). Ekonomi Politik. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Isjwara (1966). Pengantar Ilmu Politik. Bandung: Penerbit Bina Cipta.
Masudul Alam Choudhury (1997). Nature and methodology of Islamic political economy. Dalam buku Islamic political economy in capitalist-globalization: an agenda for change, 535-552.

Miriam Budiardjo (2008). Dasar-dasar Ilmu Politik. Jakarta: Penerbit PT. GramediaPustaka Utama.

Staniland (1985). Apakah Ekonomi Politik itu? Sebuah Teori Sosial dan Keterbelakangan. (terj Haris Munandar: What is Political Economy? A Study of Social Theory and Underdevelopment). Jakarta: Penerbit PT Raja Grafindo Persada.




[1] Penjelasan ini merupakan intipati daripada penjelasan latar belakang perkembangan EP oleh Deliarnov. Sila rujuk deliarnov (2006:1-2)
[2] Senarai perkembangan EP ini sesuai dengan karya Staniland (1985), Coporaso dan Levine (1992), Deliarnov (2006), Masudul Alam Choudhury (1997) dan Mohd  Syakir Mohd Rusdi (2013).

Tidak ada komentar: