PELAKSANAAN KONSEP SHURA
DALAM KOPERASI DAARUT TAUHIID (KOPONTREN DT), BANDUNG, INDONESIA.
Shura
bermaksud perundingan, permesyuaratan atau mesyuarat (Kahrudin Yunus, 1978;
Muhamad S. El-Azwa, 1978; Salem Azzam, 1979; Karim Zaidan, 1988; Mahmood Zuhdi
Abdul Majid, 1999). Shura merupakan
prinsip perlembagaan Islam yang penting (Muhamad S. El-Azwa, 1978). Oleh itu, shura merupakan mekanisme penting ke
arah mewujudkan Kepimpinan Islam yang adil (Abdul Ghafar Hj. Don, t.t).
Menurut
Salem Azzam (1979) perlunya adanya shura
kerana setiap zaman keadaannya sentiasa berubah dan menuntut adanya
perundang-undangan yang terperinci untuk memenuhi keperluan hidup bermasyarakat,
manakala dalam syariat Islam tidak disebutkan secara langsung dan terperinci
tentang aturan yang dimaksud sehingga boleh mengelirukan. Shura
dalam al-Qur’an dan Hadith diertikan sebagai suatu perintah yang perlu dipatuhi
dalam keadaan apa pun (dalam surah al-Imran, 3:159) dan sebagai ciri Islam yang
perlu dilaksanakan oleh orang Muslim pada setiap peringkat kumpulan (dalam
al-Syuura’, 42:38) (Muhamad S. El-Azwa, 1978). Abdul Karim Zaidan (1988) pula
menegaskan bahawa perundingan merupakan cara untuk menyelesaikan urusan
orang-orang Islam. Mahmood Zuhdi Abdul Majid (1999) permusyawaratan merupakan
ciri ummah dan Kepimpinan Islam. Namun, pandangan berbeza dinyatakan oleh
Kahrudin Yunus (1978) di mana perundingan merupakan cara terbaik dalam mengurus
bukan hanya orang-orang Islam tetapi urusan dalam hidup bermasyarakat secara
umumnya. Dalam pandangannya, Kahrudin Yunus melihat seolah-olah shura sama dengan mesyuarat pada umumnya
yang ada dalam sistem demokrasi. Padahal shura
bukanlah demokrasi. Perbezaan ini dinyatakan secara jelas oleh Abdul Ghafar Hj.
Don (t.t) iaitu seperti berikut:
a.
Asas
demokrasi pemikiran manusia dan tidak mengambil kira urusan akhirat dalam
perundingannya sedangkan shura
berasaskan wahyu dan mengambil kira urusan akhirat dalam perundingannya.
b.
Kekuasaan
utama dalam demokrasi adalah rakyat sedangkan dalam shura kekuasaan utama adalah kekuasaan Allah SWT.
c.
Adanya
fahaman kebebasan berpendapat dalam demokrasi tanpa had sedangkan shura terdapat kawalan dan bimbingan spiritual
dalam memberikan pendapat.
Perbezaan antara demokrasi dan shura tersebut menjelaskan bahawa shura dan demokrasi merupakan perkara yang berbeza, sehingga shura memiliki syarat tersendiri dalam
pelaksanaannya. Syarat pelaksanaan shura:
pertama, shura tidak boleh dilaksanakan
kepada perundingan persoalan-persoalan yang terdapat perintahnya dalam
al-Qur’an dan Hadith; kedua, shura
dilaksanakan dengan hasil dapatan tidak boleh bertentangan dengan al-Qur’an dan
Hadith.
Kopontren DT merujuk setiap keputusan dan aturan berdasarkan
al-Qur’an dan Hadith. Selain itu pula Kopontren DT merupakan bagian daripada
lembaga dakwah Islam Pondok pesantren DT. Berdasarkan temu bual yang dilakukan
pada bulan Februari pada tahun 2015 diperoleh pula maklumat bahawa Kopontren DT
melakukan mesyuarat bersama dalam pengambilan keputusan. Daripada
maklumat-maklumat ini dapat dirumuskan bahawa mesyuarat Kopontren DT merupakan shura bukan demokrasi. Hal ini
didasarkan bahawa pelaksanaan mesyuarat tidak didasarkan pada pemikiran manusia
dan tanpa had. Justeru sebaliknya di Kopontren DT mesyuarat terdapat kawalan
dan bimbingan secara spiritual sehingga keputusannya pun berdasarkan sumber
hukum Islam yakni al-Qur’an dan Hadith ditambah rujukan Qiyas dan Ijma’ yang
berdasarkan ulama yang berautoriti, khususnya yang bersumber dari Dewan Syariah
Nasional (DSN) Majelis Ulama Indonesia (MUI). Menurut Mahmood Zuhdi Abdul Majid
(1999) bahawa dalam musyawarat perlu memiliki dua perkara iaitu azam yang kuat
dan sifat tawakkal kepada Allah dalam
melaksanakan keputusan mesyuarat. Dua perkara ini pun telah dilaksanakan dalam mesyuarat
Kopontren DT iaitu dengan pengamalan solat istikharah. Solat istikharah yang dilaksanakan
ini mempamerkan bahawa para pihak yang terlibat memohon pertolongan untuk
diberikan keputusan yang terbaik dan mereka meyakini bahawa apa pun keputusan mesyuarat
merupakan datang daripada keredaan Allah SWT.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar