Ekonomi politik Islam? Ahli sosial pasti
tidak asing dengan ekonomi politik tetapi dengan ekonomi politik Islam (EPI)
pasti lah masih asing ditelinga mereka.
Mengapakah demikian? Jawabannya kerana EPI baharu berkembang pada tahun
1990-an. Perkembangan EPI ini dipelopori oleh Masudul
Alam Choudhury dengan karyanya yang bertajuk ‘Islamic Political Economy in
Capitalist-Globalization’ diterbitkan pada tahun 1997[1]. Masudul
Alam Choudhury (1997) melihat bahawa pelaksanaan paradigma tauhid dalam EPI
menjadi pembaharuan dan pengganti pelaksanaan EP konvensional. Hal yang dibincangkan Masudul Alam Choudhury (1997)
berhubung paradigma tauhid dalam EPI merangkumi perbincangan tentang hak-hak
pemilikan, kerja dan produktiviti, teori nilai, peruntukan sumber, harga serta
formasi keutamaan.
Selain Masudul
Alam Choudhury (1997), penulis lain turut berhujah dan membincangkan tentang
EPI khususnya berkaitan dengan konsep EPI itu sendiri. Antara penulis tersebut
ialah Qutb Ibrahim Muhammad (2012), Muhammad Syukri Salleh (1999) dan Mohd
Syakir Mohd Rosdi (2013).
Qutb Ibrahim
Muhammad (2012), Ekonomi politik Islam iaitu politik yang digunakan pada bidang
ekonomi yang prinsip asas nya berpunca daripada Al-Quran dan as-Sunah. Masudul
Alam Choudhury (1997) menjelaskan bahawa prinsip asas tersebut meliputi tauhid,
syariah dan akhlak. Masudul Alam Choudhury (1997) menegaskan bahawa EPI
merupakan kekuatan daripada institusi dengan prinsip asas kepada tauhid,
syariah dan akhlak sesuai cara ajaran dari Islam melalui syura. Melalui
karyanya di bidang ekonomi politik Mohd Syakir Mohd Rosdi (2013) mentakrifkan
EPI sebagai ilmu yang panduan utamanya ialah al-Quran dan Hadith sehingga
prinsip pembentuk ekonomi politik Islam itu sendiri iaitu prinsip ekonomi,
sosiologi dan politik harus berdasarkan panduan tersebut. Hal ini memandangkan
EPI merupakan konsep untuk pembangunan ummah yang berlamatkan mardhatillah dan mendapatkan kejayaan di
dunia dan akhirat (al fallah).
Berdasarkan
definisi tentang EPI yang dibincangkan ini menunjukkan EPI tidak terhad
terhadap perbincangan antara hubungan kuasa dengan kemakmuran dunia sahaja
sebagaimana EP pada amnya. Namun yang perlu ditekankan dalam EPI iaitu matlamat
pelaksanaan untuk mencapai mardhatillah
serta mendapatkan kejayaan di dunia dan di akhirat (al falah). Ketika para pelaksana EPI menyadari tentang tujuan ini
maka yang perlu difahami hanya Allah SWT sebagai penentu sama ada kejayaan
tersebut boleh tercapai ataupun tidak. Tercapainya mardathillah tersebut hanya dengan Islam kerana Islam merupakan
agama yang Allah SWT benarkan (Al-Maidah,
5; 3). Ketika Allah SWT reda hanya kepada Islam maka hanya panduan Islam pula
satu-satunya peraturan yang sah untuk dijadikan rujukan yang sebenarnya tanpa
keraguan (Al-Baqarah, 2; 2) Al-Quran
dan Hadith (Al-Ahzab, 33:21). EPI
berprinsipkan tauhid dahulu kerana tauhid adalah penentu lahirnya seseorang
mahu terikat syariah yang telah ditetapkan yang dengannya akan lahir akhlak
yang mulia. Para pelaksana yang memiliki akhlak mulia akan membentuk dasar
bersama yang diputuskan dengan penuh tunduk dan patuh kepada Allah melalui
syura, dengan harapan keputusannya tidak bercampur dengan kepentingan peribadi.
REFERENSI
Masudul Alam Choudhury (1997). Nature and methodology of Islamic
political economy. Dalam buku Islamic political economy in
capitalist-globalization: an agenda for change, 535-552.
Masudul Alam Choudhury
and Muhammad SyukriSalleh (1999). Islamic Political Economy, in Phillip Anthony
O’Hara, ed., Encyclopedia of Political Economy, Vol. 1, London and New York:
Routeldge, pp. 585-586.
Mohd
Syakir Mohd Rosdi (2013). Ekonomi Politik Islam: Teori dan Falsafah.
Malaysia: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
Qutb Ibrahim Muhammad
(2012). Politik Ekonomi Syariah. Penerbit Referensi: Jakarta, Indonesia.
[1] Karya ini dihasilkan melalui pengumpulan dan suntingan beberapa
buah kertas kerja. Kertas-kertas kerja tersebut dihasilkan melalui penelitian
terhadap sesuatu isu yang dihubungkan dengan EPI. Kertas-kertas ini dihasilkan
oleh Ghosh (1997:41-56) yang menulis tentang ontologi dalam EPI; Mikailu
(1997:191-215) tentang implikasi pelaburan langsung asing syarikat korporat
multinasional di Nigeria kaitannya dengan EPI; Radiah Abdul Kader dan Mohamed
Ariff (1997:261-278) tentang pengalaman ekonomi politik kewangan Islam di
Malaysia; Usman Bugaje (1997:399-416) tentang gerakan Islam dan ekonomi politik
di Afrika; Sule Ahmad Gusau (1997:417-438) tentang peranan gerakan politik
Islam di Nigeria dalam perkembangan ekonomi di negara tersebut; dan M.
Nejatullah Siddiqi (1997:529-534) tentang sifat dan kaedah EPI.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar