Jauhilah segala yang haram niscaya kamu menjadi orang yang paling beribadah. Relalah dengan pembagian (rezeki) Allah kepadamu niscaya kamu menjadi orang paling kaya. Berperilakulah yang baik kepada tetanggamu niscaya kamu termasuk orang mukmin. Cintailah orang lain pada hal-hal yang kamu cintai bagi dirimu sendiri niscaya kamu tergolong muslim, dan janganlah terlalu banyak tertawa. Sesungguhnya terlalu banyak tertawa itu mematikan hati. (HR. Ahmad dan Tirmidzi) .

Minggu, 19 April 2015

SYW 501



Ekonomi politik Islam? Ahli sosial pasti tidak asing dengan ekonomi politik tetapi dengan ekonomi politik Islam (EPI) pasti lah masih asing ditelinga mereka.  Mengapakah demikian? Jawabannya kerana EPI baharu berkembang pada tahun 1990-an. Perkembangan EPI ini dipelopori oleh Masudul Alam Choudhury dengan karyanya yang bertajuk ‘Islamic Political Economy in Capitalist-Globalization’ diterbitkan pada tahun 1997[1]. Masudul Alam Choudhury (1997) melihat bahawa pelaksanaan paradigma tauhid dalam EPI menjadi pembaharuan dan pengganti pelaksanaan EP konvensional. Hal yang dibincangkan Masudul Alam Choudhury (1997) berhubung paradigma tauhid dalam EPI merangkumi perbincangan tentang hak-hak pemilikan, kerja dan produktiviti, teori nilai, peruntukan sumber, harga serta formasi keutamaan.

Selain Masudul Alam Choudhury (1997), penulis lain turut berhujah dan membincangkan tentang EPI khususnya berkaitan dengan konsep EPI itu sendiri. Antara penulis tersebut ialah Qutb Ibrahim Muhammad (2012), Muhammad Syukri Salleh (1999) dan Mohd Syakir Mohd Rosdi (2013).

Qutb Ibrahim Muhammad (2012), Ekonomi politik Islam iaitu politik yang digunakan pada bidang ekonomi yang prinsip asas nya berpunca daripada Al-Quran dan as-Sunah. Masudul Alam Choudhury (1997) menjelaskan bahawa prinsip asas tersebut meliputi tauhid, syariah dan akhlak. Masudul Alam Choudhury (1997) menegaskan bahawa EPI merupakan kekuatan daripada institusi dengan prinsip asas kepada tauhid, syariah dan akhlak sesuai cara ajaran dari Islam melalui syura. Melalui karyanya di bidang ekonomi politik Mohd Syakir Mohd Rosdi (2013) mentakrifkan EPI sebagai ilmu yang panduan utamanya ialah al-Quran dan Hadith sehingga prinsip pembentuk ekonomi politik Islam itu sendiri iaitu prinsip ekonomi, sosiologi dan politik harus berdasarkan panduan tersebut. Hal ini memandangkan EPI merupakan konsep untuk pembangunan ummah yang berlamatkan mardhatillah dan mendapatkan kejayaan di dunia dan akhirat (al fallah).

Berdasarkan definisi tentang EPI yang dibincangkan ini menunjukkan EPI tidak terhad terhadap perbincangan antara hubungan kuasa dengan kemakmuran dunia sahaja sebagaimana EP pada amnya. Namun yang perlu ditekankan dalam EPI iaitu matlamat pelaksanaan untuk mencapai mardhatillah serta mendapatkan kejayaan di dunia dan di akhirat (al falah). Ketika para pelaksana EPI menyadari tentang tujuan ini maka yang perlu difahami hanya Allah SWT sebagai penentu sama ada kejayaan tersebut boleh tercapai ataupun tidak. Tercapainya mardathillah tersebut hanya dengan Islam kerana Islam merupakan agama yang Allah SWT benarkan (Al-Maidah, 5; 3). Ketika Allah SWT reda hanya kepada Islam maka hanya panduan Islam pula satu-satunya peraturan yang sah untuk dijadikan rujukan yang sebenarnya tanpa keraguan (Al-Baqarah, 2; 2) Al-Quran dan Hadith (Al-Ahzab, 33:21). EPI berprinsipkan tauhid dahulu kerana tauhid adalah penentu lahirnya seseorang mahu terikat syariah yang telah ditetapkan yang dengannya akan lahir akhlak yang mulia. Para pelaksana yang memiliki akhlak mulia akan membentuk dasar bersama yang diputuskan dengan penuh tunduk dan patuh kepada Allah melalui syura, dengan harapan keputusannya tidak bercampur dengan kepentingan peribadi.

REFERENSI

Masudul Alam Choudhury (1997). Nature and methodology of Islamic political economy. Dalam buku Islamic political economy in capitalist-globalization: an agenda for change, 535-552.

Masudul Alam Choudhury and Muhammad SyukriSalleh (1999). Islamic Political Economy, in Phillip Anthony O’Hara, ed., Encyclopedia of Political Economy, Vol. 1, London and New York: Routeldge, pp. 585-586.

Mohd Syakir Mohd Rosdi (2013). Ekonomi Politik Islam: Teori dan Falsafah. Malaysia: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Qutb Ibrahim Muhammad (2012). Politik Ekonomi Syariah. Penerbit Referensi: Jakarta, Indonesia.








[1] Karya ini dihasilkan melalui pengumpulan dan suntingan beberapa buah kertas kerja. Kertas-kertas kerja tersebut dihasilkan melalui penelitian terhadap sesuatu isu yang dihubungkan dengan EPI. Kertas-kertas ini dihasilkan oleh Ghosh (1997:41-56) yang menulis tentang ontologi dalam EPI; Mikailu (1997:191-215) tentang implikasi pelaburan langsung asing syarikat korporat multinasional di Nigeria kaitannya dengan EPI; Radiah Abdul Kader dan Mohamed Ariff (1997:261-278) tentang pengalaman ekonomi politik kewangan Islam di Malaysia; Usman Bugaje (1997:399-416) tentang gerakan Islam dan ekonomi politik di Afrika; Sule Ahmad Gusau (1997:417-438) tentang peranan gerakan politik Islam di Nigeria dalam perkembangan ekonomi di negara tersebut; dan M. Nejatullah Siddiqi (1997:529-534) tentang sifat dan kaedah EPI.

Tidak ada komentar: