KEPEMIMPINAN ISLAM DALAM KOPERASI PONDOK PESANTREN DAARUT TAUHIID (KOPONTREN DT), BANDUNG, INDONESIA
Koperasi Pondok Pesantren Daarut Tauhiid
(Kopontren DT) merupakan bahagian daripada Pondok Pesantren Daarut Tauhiid
(DT). Pondok Pesantren DT ini
ditubuhkan oleh Abdullah Gymnastiar atau lebih dikenal Aa Gym pada tanggal 4
September 1990. Pada periode 2001-2006, aktiviti Pondok Pesantren DT Semakin
berkembang pada peringkat nasional sehingga Pondok Pesantren DT dibahagikan
kepada tiga lembaga besar iaitu Yayasan DT, Koperasi Pondok Pesantren
(Kopontren) DT dan MQ (Management Qolb)
Coporation. Kopontren DT ini
berfungsi sebagai penopang ekonomi Pondok Pesantren DT. Berjayanya Kopontren DT
bertahan dan melakukan penambahbaikan keadaan ekonomi daripada krisis ekonomi
pada tahun 1997 dan pemboikotan aktiviti masyarakat kerana amalan poligami Aa
Gym pada tahun 1990 merupakan prestasi yang luar biasa. Namun persoalannya,
apakah Kopontren DT dalam pelaksanaan aktivitinya di bawah kepemimpinan Islam? Pada
kesempatan ini saya cuba untuk menjawab persoalan tersebut.
Kepemimpinan dalam Islam merupakan amanah
daripada Allah SWT (Djunaidi, 2005; Tatang M. Amirin, 2007; Mohd Syakir Mohd
Rosdi, 2013). Menurut Djunaidi (2005) hakikat pemimpin dalam pandangan Islam
adalah sebagai khodimul ummah atau
pelayan bagi ummah yang dipimpinnya untuk menjaga dan mengarahkan rakyatnya
supaya mendapatkan keselamatan sama ada di dunia mahupun di akhirat sebagai amanah dan tanggungjawab
daripada Allah SWT. Daripada hakikat
tersebut fokus kepemimpinan dalam Islam tertumpu kepada pemimpin dan ummah yang
dipimpinnya mengerjakan sesuatu yang
baik dan benar sesuai syariat Allah SWT dengan mengharap al falah iaitu kebahagiaan dunia dan akhirat (Tatang M. Amirin,
2007). Daripada perbincangan tersebut jelas bahawa kepemimpinan dapat diertikan
sebagai seni yang digunakan dalam mengurus dan menggerakan ummah untuk mencapai
matlamat dalam Islam (Mohd Syakir Mohd Rosdi, 2013).
Merujuk kepada maksud kepemimpinan Islam disini, pelaksanaan
Kopontren DT termasuk dibawah kepemimpinan Islam iaitu kepemimpinan Pondok
Pesantren DT. Kepemimpinan yang dilaksanakan dalam Pondok Pesantren DT
didasarkan kepada jati dirinya sebagai lembaga dakwah dengan menjadikan Tauhid
sebagai asas utama dan cita-cita perjuangannya. Pondok Pesantren DT menyadari bahawa
semuanya merupakan amanah dan tanggungjawab daripada Allah. Oleh itu, sudah
sepatutnya Pondok Pesantren DT berkewajiban untuk menggerakkan ummah Islam di
wilayahnya untuk meningkatkan keyakinan kepada Allah SWT dan menjadikan Allah
SWT sebagai tujuan hidup dengan ber-Tauhiid kepadaNya. Sebagaimana firman Allah
SWT yang bermaksud:
“Dan hendaklah ada di antara
kalian segolongan umat yang menyeru kepada kebaikan, menyuruh kepada yang ma’ruf
dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung.”
(Al-Imran, 3:104)
Walau
bagaimana pun dalam pelaksanaan operasinya Kopontren DT masih terikat aturan
negara yang bukan menerapkan undang-undang Islam. Tetapi tak munasabah apabila perkara
tersebut menjadi alasan pelaksanaan Kopontren DT tidak dibawah kepemimpinan
Islam. Namun selama aturan tersebut tidak bertentangan dengan ajaran Islam dan dalam
pelaksanaan sama ada secara prinsip mahupun secara operasinya Kopontren DT
menjalankan prinsip-prinsip Islam sesuai al-Qur’an dan Hadith maka pelaksanaan
kopontren DT boleh dikatakan dibawah
kepemimpinan Islam. Hal ini diperkuat oleh Fadzila Azni Ahmad (2010) bahawa institusi
yang boleh dikatakan institusi yang berteraskan Islam iaitu institusi yang melaksanakan
prinsip-prinsip Islam sesuai tasawur dan epistemologi Islam atau institusi yang
sedang berusaha melaksanakan kepengurusannya sesuai kepengurusan institusi yang
berteraskan Islam sebenar.
SENARAI RUJUKAN
Djunaedi (2005). Filosofi Dan Etika kepemimpinan Dalam
Islam. Jurnal Al-Mawardi Edisi XIII,
(2005), 54-66.
Fadzila Azni Ahmad (2010).
Kaedah Pengurusan Institusi-institusi Pembangunan
Berteraskan Islam di Malaysia. Pusat Penerbitan Universiti (UPENA),
Universiti Teknologi Mara: Shah Alam.
Mohd Syakir Mohd Rosdi (2013).
Ekonomi Politik Islam: Teori dan Falsafah.
Dewan Bahasa dan Pustaka: Kuala Lumpur.
Tatang M. Amirin (2007). Kepemimpinan
yang Amanah. Jurnal Dinamika Pendidikan,
(Mei 2007), 1-11.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar