Jauhilah segala yang haram niscaya kamu menjadi orang yang paling beribadah. Relalah dengan pembagian (rezeki) Allah kepadamu niscaya kamu menjadi orang paling kaya. Berperilakulah yang baik kepada tetanggamu niscaya kamu termasuk orang mukmin. Cintailah orang lain pada hal-hal yang kamu cintai bagi dirimu sendiri niscaya kamu tergolong muslim, dan janganlah terlalu banyak tertawa. Sesungguhnya terlalu banyak tertawa itu mematikan hati. (HR. Ahmad dan Tirmidzi) .

Minggu, 26 April 2015

SYW 501


KEPEMIMPINAN ISLAM DALAM KOPERASI PONDOK PESANTREN DAARUT TAUHIID (KOPONTREN DT), BANDUNG, INDONESIA

Koperasi Pondok Pesantren Daarut Tauhiid (Kopontren DT) merupakan bahagian daripada Pondok Pesantren Daarut Tauhiid (DT). Pondok Pesantren DT ini ditubuhkan oleh Abdullah Gymnastiar atau lebih dikenal Aa Gym pada tanggal 4 September 1990. Pada periode 2001-2006, aktiviti Pondok Pesantren DT Semakin berkembang pada peringkat nasional sehingga Pondok Pesantren DT dibahagikan kepada tiga lembaga besar iaitu Yayasan DT, Koperasi Pondok Pesantren (Kopontren) DT dan MQ (Management Qolb) Coporation. Kopontren DT ini berfungsi sebagai penopang ekonomi Pondok Pesantren DT. Berjayanya Kopontren DT bertahan dan melakukan penambahbaikan keadaan ekonomi daripada krisis ekonomi pada tahun 1997 dan pemboikotan aktiviti masyarakat kerana amalan poligami Aa Gym pada tahun 1990 merupakan prestasi yang luar biasa. Namun persoalannya, apakah Kopontren DT dalam pelaksanaan aktivitinya di bawah kepemimpinan Islam? Pada kesempatan ini saya cuba untuk menjawab persoalan tersebut.

Kepemimpinan dalam Islam merupakan amanah daripada Allah SWT (Djunaidi, 2005; Tatang M. Amirin, 2007; Mohd Syakir Mohd Rosdi, 2013). Menurut Djunaidi (2005) hakikat pemimpin dalam pandangan Islam adalah sebagai khodimul ummah atau pelayan bagi ummah yang dipimpinnya untuk menjaga dan mengarahkan rakyatnya supaya mendapatkan keselamatan sama ada di dunia mahupun  di akhirat sebagai amanah dan tanggungjawab daripada Allah SWT.  Daripada hakikat tersebut fokus kepemimpinan dalam Islam tertumpu kepada pemimpin dan ummah yang dipimpinnya  mengerjakan sesuatu yang baik dan benar sesuai syariat Allah SWT dengan mengharap al falah iaitu kebahagiaan dunia dan akhirat (Tatang M. Amirin, 2007). Daripada perbincangan tersebut jelas bahawa kepemimpinan dapat diertikan sebagai seni yang digunakan dalam mengurus dan menggerakan ummah untuk mencapai matlamat dalam Islam (Mohd Syakir Mohd Rosdi, 2013).

Merujuk kepada maksud kepemimpinan Islam disini, pelaksanaan Kopontren DT termasuk dibawah kepemimpinan Islam iaitu kepemimpinan Pondok Pesantren DT. Kepemimpinan yang dilaksanakan dalam Pondok Pesantren DT didasarkan kepada jati dirinya sebagai lembaga dakwah dengan menjadikan Tauhid sebagai asas utama dan cita-cita perjuangannya. Pondok Pesantren DT menyadari bahawa semuanya merupakan amanah dan tanggungjawab daripada Allah. Oleh itu, sudah sepatutnya Pondok Pesantren DT berkewajiban untuk menggerakkan ummah Islam di wilayahnya untuk meningkatkan keyakinan kepada Allah SWT dan menjadikan Allah SWT sebagai tujuan hidup dengan ber-Tauhiid kepadaNya. Sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud:

 Dan hendaklah ada di antara kalian segolongan umat yang menyeru kepada kebaikan, menyuruh kepada yang ma’ruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung.”

                                                                                                             (Al-Imran, 3:104)

Walau bagaimana pun dalam pelaksanaan operasinya Kopontren DT masih terikat aturan negara yang bukan menerapkan undang-undang Islam. Tetapi tak munasabah apabila perkara tersebut menjadi alasan pelaksanaan Kopontren DT tidak dibawah kepemimpinan Islam. Namun selama aturan tersebut tidak bertentangan dengan ajaran Islam dan dalam pelaksanaan sama ada secara prinsip mahupun secara operasinya Kopontren DT menjalankan prinsip-prinsip Islam sesuai al-Qur’an dan Hadith maka pelaksanaan kopontren DT boleh dikatakan  dibawah kepemimpinan Islam. Hal ini diperkuat oleh Fadzila Azni Ahmad (2010) bahawa institusi yang boleh dikatakan institusi yang berteraskan Islam iaitu institusi yang melaksanakan prinsip-prinsip Islam sesuai tasawur dan epistemologi Islam atau institusi yang sedang berusaha melaksanakan kepengurusannya sesuai kepengurusan institusi yang berteraskan Islam sebenar.

SENARAI RUJUKAN

Djunaedi (2005). Filosofi Dan Etika kepemimpinan Dalam Islam. Jurnal Al-Mawardi Edisi XIII, (2005), 54-66.

Fadzila Azni Ahmad (2010). Kaedah Pengurusan Institusi-institusi Pembangunan Berteraskan Islam di Malaysia. Pusat Penerbitan Universiti (UPENA), Universiti Teknologi Mara: Shah Alam.

Mohd Syakir Mohd Rosdi (2013). Ekonomi Politik Islam: Teori dan Falsafah. Dewan Bahasa dan Pustaka: Kuala Lumpur.

Tatang M. Amirin (2007). Kepemimpinan yang Amanah. Jurnal Dinamika Pendidikan, (Mei 2007), 1-11.




Tidak ada komentar: